سرخط خبرها

قهرمان‌هایمان را گم کرده‌ایم | گفت‌وگو با «شاپور ترکمن‌سرابی» کارگردان نمایش «جیک و بوک»

  • کد خبر: ۲۱۲۶۵۰
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
قهرمان‌هایمان را گم کرده‌ایم | گفت‌وگو با «شاپور ترکمن‌سرابی» کارگردان نمایش «جیک و بوک»
کارگردان تئاتر جیک و بوک که امسال کمتر در عرصه تئاتر حضور پیدا کرده بود، چند روز پیش با رونمایی از تیزر تئاتری با نام «جیک و بوک» از روی صحنه رفتنش با این اثر خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، از محتوای تیزر نمایش جیک و بوک دریافت می‌شد که قرار است شاهد یک تئاتر آیینی باشیم. دست زنانه‌ای که یک انگشتر را می‌چرخاند و پهلوانی که می‌خواهد با دور بازوانش زنجیری پاره کند باید نشان از درامی عاشقانه با درون‌مایه باستانی داشته باشد.

ما قهرمان‌هایمان را گم کرده‌ایم | گفتگو با کارگردان تئاتر جیک و بوک

شاپور ترکمنی‌سرابی توضیح می‌دهد: تئاتر جیک و بوک به تهیه‌کنندگی راضیه ایرانی و کارگردانی من، کاری است از گروه تئاتر کوچه که از یک اسفند ۱۴۰۲ روی صحنه سالن بهار تئاتر شهر مشهد می‌رود. قرار است ۳۰ اجرا در خدمت مردم مشهد باشیم که احتمالا بعضی از روز‌ها را دو سانس روی صحنه برویم.

کارگردان تئاتر جیک و بوک درمورد نمایشنامه این نمایش نیز بیان می‌کند: جیک و بوک یک کار رئالیستی درباره مراسم ترنا بازی است؛ ترنا بازی یک رسم و بازی قدیمی ایرانی است که در میان مردم رواج داشته است. علت اینکه رفته‌ایم سراغ ترنا بازی این است که نسل امروز قهرمان خودش را گم کرده و ما با ایجاد یک فضای نمایشی در میان ترنا بازی سعی داریم از این قالب استفاده کنیم و به وسیله آدم‌های قدیمی که پهلوان و قهرمان ما را می‌شناسند به نسل جدید معرفی‌اش کنیم.

تئاتر جیک و بوک کاری است از گروه تئاتر کوچه که از  یک اسفندماه ۱۴۰۲ روی صحنه سالن بهار تئاتر شهر مشهد می‌رود.

ترنا بازی که از دوران خسروپرویز در ایران رواج داشته در دوره اسلام به اوج خودش می‌رسد و در ۳۰ روز ماه مبارک رمضان برای مردم در قهوه‌خانه‌ها اجرا می‌شد. حالا این نمایش به لحاظ لایه‌های زیرینش برای مخاطب یک تقابل ایجاد می‌کند که بازی‌های مدرنی شبیه مافیا را به چالش می‌کشد. ضمن اینکه خواستگاه ترنا بازی مشهد بوده و با اجرای این تئاتر در این ساختار می‌تواند یک مقایسه ایجاد کند برای سایر بازی‌های مشهور که امروزه جای بازی‌های پهلوانی ایرانی را گرفته‌اند.

قهرمان‌هایمان را گم کرده‌ایم | گفتگو با «شاپور ترکمن‌سرابی» کارگردان نمایش «جیک و بوک»

ترکمن‌سرابی با توجه به چرایی انتخاب این داستان اظهار می‌کند: ببینید وقتی با بازی‌های کهن ایرانی که روحیه رقابت اصیل را در خودشان دارند آشنا هستید، بعد مشاهده رواج بازی‌های جدیدی مثل مافیا که جای اصالت این بازی‌ها را می‌گیرند شما را به چالش می‌کشد که حتما در بستر خودتان از فرهنگ دفاع کنید. محسن رفیعی و اعلم داستانی داشتند که نمایش‌نامه شدنش را می‌خواستند بر دوش من بگذارند. قصه آن‌قدر زیبا به نظر رسید که تصمیم گرفتم حتما نمایش‌نامه‌ای درآمیخته با فضای قهوه‌خانه‌ای ایران و حال و هوای باستانی بنویسم.

این کارگردان تئاتر که آثارش به صورت مشترک با راضیه ایرانی، همسر این کارگردان به روی صحنه می‌رود، ادامه می‌دهد: راضیه ایرانی تهیه‌کننده و بازیگر نقش سلطان بانو است. پهلوان اکبر و حیدر دو رفیق هستند که در این مراسم‌ها پهلوان‌بازی و ترنابازی هردو عاشق سلطان‌بانو می‌شوند. حالا نمایش قصه همین عشق است، داستان اینکه چطور دو رفیق مسئله‌شان را به راحتی حل می‌کنند و با این داستان کنار می‌آیند. ذیل این داستان قرار است به مخاطب جوان گفته شود چطور رقابت‌ها در قدیم و حال حل می‌شوند.

قهرمان‌هایمان را گم کرده‌ایم | گفتگو با «شاپور ترکمن‌سرابی» کارگردان نمایش «جیک و بوک»

شاپور ترکمن‌سرابی درباره کم‌کار بودنش در سال جاری می‌گوید: به خاطر تمرکزم بر این تئاتر بود که کار دیگری روی صحنه نبردیم. جیک و بوک را همان سال که نوشتم برای مسابقات نمایشنامه‌نویسی ارسال شد و در بخش بازی‌نامه‌نویسی سال ۱۴۰۰ بین ۸۰۰ متن کار جیک و بوک برگزیده کشوری شد. امسال نیز تلاش کردیم خود اثر را کار کنیم. سال جاری در بخش صحنه‌ای جشنواره آیینی سنتی نیز یکی از تئاتر‌های صحنه‌ای دعوت شده به جشنواره بودیم؛ بنابراین یک سال است که روی این اثر کار می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->